Logo RCPB

Royal Club Philatélique Brainois

Manifestations (préventes, bourses, etc...)

Exposition internationale et bureau temporaire Braphil '15

VANDE WIELE Willy                 Académie Belge de Philatélie
HET BRIEVENVERVOER VAN EN NAAR ENGELAND TIJDENS DE FRANSE REVOLUTIE (1793 – 1815)

Wanneer Frankrijk op 1 februari 1793 in oorlog kwam met Engeland leidde dit tot ernstige verstoringen van het postverkeer, niet alleen tussen beide landen maar ook tussen de landen die Frankrijk geleidelijk aan bezette. De postverbinding Dover-Calais werd eind maart 1793 verbroken, Dover-Oostende in juli 1794 en Harwich-Hellevoetsluis in januari 1795.

Onderstaande brief werd verzonden vanuit DOVER op 26 maart 1793 en via London en OSTENDE naar Nantes (Frankrijk) gezonden. Het Engels binnenlands port (Dover – London) bedroeg 4 pence en werd vooraf betaald door de afzender; het port nog te betalen in Nantes bedroeg 28 sols, berekend volgens het Franse tarief van 1759 voor een enkele brief uit Engeland.7.

 

 

Op 24 januari 1795 werd door het Engelse Post Office de opening van de nieuwe pakketbootverbinding tussen Yarmouth en Cuxhaven/Hamburg aangekondigd. Alle brieven bestemd voor België, Nederland, Frankrijk, enz. kwamen vanaf dan via deze route.

Op brieven afgegeven door de Engels pakketboten aan de posterijen in Hamburg vinden we de HAMBURG, of D’ANGLETERRE merken. Opmerkelijk is de stempel D’ANGLETTERE foutief geschreven met dubbele T en enkele R, zoals op de brief uit London gedateerd 18 maart 1796 naar Wurtzburg.

 

 

 

Volgende brief van 11 maart 1796 uit London, wellicht via Hamburg franco Amsterdam verstuurd, kreeg in Paris de D’HOLLANDE stempel en werd getaxeerd tot Nantes. De En.Num.re (En Numéraire) stempel duidde aan dat op buitenlandse brieven 2 porten werden geschreven, één in harde munt op de adreszijde (hier 28 sols) en één in assignaten op de achterzijde (hier 10 livres).

Tijdens de Vrede van Amiens van december 1801 tot mei 1803 werden de postverbindingen Dover-Calais en Harwich-Hellevoetsluis tijdelijk heropend. Een vroeg voorbeeld ervan is de brief van London naar Amsterdam, gedateerd 29 december 1801 waarin geschreven staat:“Ontvangen 3e Jan 1802 per eerste pakket sinds 1795”.

Na de Vrede van Amiens en een nieuwe onderbreking van de postverbindingen, werd op 25 juni 1803 een akkoord gesloten tussen Frankrijk en Thurn & Tassis om de Engelse brieven via Hamburg over te brengen. Op dergelijke brieven, indien verzonden via het FOREIGN POST OFFICE, vinden we de R.N.4 of R.4 stempel terug. Brieven privaat vervoerd door tussenkomst van forwarders en afgegeven in Hamburg kregen een R.4.HAMBURG stempel.

 

 

Onderstaande brief van London 14 maart 1805 naar Paris werd onder dit akkoord behandeld en kreeg de R.N.4 stempel in Hamburg. Het Brits port van 1sh6d was voor een enkele brief van London naar Duitsland terwijl in Paris 12 décimes werd aangerekend volgens het tarief van 23 juni 1802 voor het traject Calais-Paris voor brieven komende vanuit Engeland.

 

 

Op 21 november 1806 voerde Napoleon met het Decreet van Berlijn de Continentale Blokkade in en kwam het tot een volledig verbod van alle briefwisseling en handelsbetrekkingen met Engeland, vanaf toen moesten de brieven over gesmokkeld worden. Krijgsgevangenen konden nog slechts brieven verzenden dankzij het Cartel van Morlaix.

 

 

 

 

 

 

Hierna een brief van een Franse krijgsgevangene in Wincanton naar St Malo gedateerd 4 september 1807. Er werd geen port in Engeland betaald en de brief werd via de Franse post in St Morlaix doorgestuurd naar St Malo, getaxeerd volgens het Franse tarief.

Na de nederlagen van Napoleon eind 1813 werden de postverbindingen terug hersteld, eerst in Nederland, later ook in België en in april 1814 in Frankrijk.

Op 20 maart 1815 doet Napoleon echter opnieuw zijn intrede in Paris en begint de periode van de Honderd Dagen (20 maart 1815 tot 22 juni 1815); tijdens deze periode was de postverbinding Dover-Calais terug onzeker.

Aangezien Frankrijk op dat ogenblik ook in oorlog was met Spanje, moesten de Spaanse brieven via Engeland worden gezonden, veelal door tussenkomst van forwarders. Onderstaande brief uit Bilbao van 27 april 1815 werd via London gezonden, in Oostende voorzien van de stempel Angleterre Par Ostende en in Gent ontvangen op 13 juni 1815.